Hubungan pembelajaran akidah akhlak dan perilaku siswa
DOI:
https://doi.org/10.57176/jn.v1i1.2Keywords:
hubungan, pembelajaran akidah akhlak, perilaku siswaAbstract
Pembelajaran Akidah Akhlak tetap urgen menjadi pemahasan sampai saat ini karena banyaknya kemerosotan perilaku siswa. Pendidikan mempunyai peranan yang cukup penting dalam membentuk kepribadian dan perilaku siswa. Penelitian ini bertujuan mengkaji hubungan pembelajaran Akidah Akhlak dengan perubahan perilaku siswa. Penelitian menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode korelasional. Populasi penelitian adalah siswa kelas VIII MTs Darul Falah Ketapang berjumlah 65 siswa dan seluruhnya dijadikan sampel penelitian. Pengumpulan data dilakukan dengan angket dan wawancara. Data dianalisis dengan teknik analisis korelasi Pearson. Hasil penelitian menunjukkan adanya hubungan yang kuat antara pembelajaran Akidah Akhlak dan perilaku siswa. Oleh karena itu efektifitas pembelajaran Akidah Akhlak menjadi penelitian yang tetap urgen dilaksanakan untuk mecapai tujuan pendidikan yaitu perubahan tingkah laku secara menyeluruh dalam sikap, keterampilan, pengetahuan.
Learning Aqidah Akhlaq remains urgent to be discussed until now because of the many declines in student’s behavior. Education has an important role in shaping the personality and behavior of children. This study aims to examine the relationship between Aqidah Akhlaq learning and changes in student’s behavior. effective Aqidah Akhlaq learning with various approaches and methods can guide and direct student behavior towards good development by religious demands. This study uses a quantitative approach with the correlation method. The population of the study was the students of class VIII MTs Darul Falah Ketapang, totaling 65 students, and all of them were used as research samples. Data was collected using questionnaires and interviews. The data were analyzed by the Pearson correlation analysis technique. The results showed that there was a strong relationship between Aqidah Akhlaq learning and student behavior. Therefore, the effectiveness of Aqidah Akhlaq learning becomes an urgent study to be carried out to achieve educational goals, namely changes in overall behavior in attitudes, skills, knowledge.
References
Al Ayubi, S. (2018). Pengaruh Pembelajaran Aqidah Akhlak dan Pendidikan Orang Tua Terhadap Prilaku Sosial Siswa kelas X Dan XI Di MAN 5 Sleman Yogyakarta [Universitas Islam Indonesia]. https://dspace.uii.ac.id/handle/123456789/8251
Alamuddin, A., & Munawaroh, M. (2014). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Snowball Throwing Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Dengan Pokok Bahasan Relasi dan Fungsi. Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching, 3(2), 163. https://doi.org/10.24235/EDUMA.V3I2.62
Anwar, R. (2010). Akhlak Tasawuf. CV. Pustaka Setia.
Banna, A. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Aqidah Akhlak (Studi Kasus di MIN Alfitrah Lanraki). In Jurnal Ilmiah Islamic Resources (Vol. 16, Issue 1). https://doi.org/10.33096/JIIR.V16I1.7
Choiriani, H. A., Sulistiani, I. R., & Febry Lismanda, Y. (2019). Hubungan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam Dengan Perilaku Keagamaan Siswa Kelas XI SMA Al-Rifa’ie Ketawang Gogdanglegi Malang. In Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam (Vol. 4, Issue 4). http://riset.unisma.ac.id/index.php/fai/index
Ekayani, P. (2017). Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. https://www.researchgate.net/publication/315105651
Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838
Festiawan, R. (2020). Belajar Dan Pendekatan Pembelajaran. Universitas Jenderal Soedirman.
Fitri Yanti, S. (2017). Pengaruh Pembelajaran Aqidah Akhlak Terhadap Perilaku Siswa di Madrasah Aliyah Negeri Kampar Timur. JOM FISIP, 4(1), 1–12. https://www.neliti.com/publications/205443/
Habibah, S. (2015). Akhlak dan Etika dalam Islam. Pendidikan Guru Sekolah Dasar (PGSD) JURNAL PESONA DASAR Universitas Syiah Kuala, 1(4), 73–87. http://e-repository.unsyiah.ac.id/PEAR/article/view/7527
Hakim, L. (2012). Internalisasi Nila-nilai Agama Islam Dalam Pembentukan Sikap dan Perilaku Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Al-Muttaqin Kota Tasikmalaya. Jurnal Pendidikan Agama Islam Ta’lim, 10(1), 67–77. http://jurnal.upi.edu/file/5_Penanaman_Nilai.pdf
Hamalik, O. (2010). Kurikulum dan Pembelajaran. BUMI AKSARA.
Hermawan, I., & Fitriyah, U. (2017). Efektifitas Pembelajaran Aqidah Akhlak di Madrasah Aliyah Negeri(MAN) Karawang. In Jurnal Pendidikan Islam Rabbani (Vol. 1, Issue 1). https://journal.unsika.ac.id/index.php/rabbani/article/view/776
Jannah, M. (2020). Peran Pembelajaran Aqidah Akhlak untuk Menanamkan Nilai Pendidikan Karakter Siswa. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 237. https://doi.org/10.35931/am.v4i2.326
Kurniawati, F. E. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Aqidah Ahklak di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Penelitian, 9(2), 367. https://doi.org/10.21043/jupe.v9i2.1326
Muhammad, M. (2020). Character Building Implementation Model : A Review On Adab Akhlaq Learning. Jurnal Tatsqif, 18(2), 151–168. https://doi.org/10.20414/jtq.v18i2.2850
Mundir, M. (2017). Penerapan Pendekatan Saintifik dan Normatif dalam Pembelajaran Aqidah Akhlak di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 1(2), 193–204. https://doi.org/10.35316/jpii.v1i2.49
Mustaqim, I. (2016). Pemanfaatan Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 13(2), 174.
Mustofa, H. (2010). Akhlak Tasawuf. CV. Pustaka Setia. http://www.pustakasetia.com/product/akhlak-tasawuf/
Pane, A. (2017). Belajar dan Pembelajaran Aprida Pane Muhammad Darwis Dasopang. Fitrah, 03(2), 333–352.
Prasetya, S., & Ibrahim, M. (2017). JOM FISIP Vol. 4 No. 2 – Oktober 2017 Page 1. Strategi Bertahan Hidup Petani Penggarap Di Jorong Sarilamak Nagari Sarilamak Kecamatan Harau Kabupaten Lima Puluh Kota, 4(1), 1–13.
Rabuanim, R., Andrizal, A., & Akbar, H. (2019). Pengaruh Pembelajaran Aqidah Akhlak Kelas VIII 3 Di Madrasah Tsanawiyah Pondok Pesantren Nurul Islam Kampung Baru Kecamatan Gunung Toar. Jurnal AL-HIKMAH, 1(1), 92–96. http://www.ejournal.uniks.ac.id/index.php/Alhikmah/article/view/503
Rohmawati, A. (2015). Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1), 15–32.
Said, A., Sulistiani, I. R., Program, K. A., Pendidikan, S., & Islam, A. (2019). Pengaruh Penguasaan Pembelajaran Aqidah Akhlak Terhadap Perilaku Siswa Kelas VIII Di Madrasah Tsanawiyah Darul Falah Singosari Malang. In Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam (Vol. 4, Issue 8). http://www.riset.unisma.ac.id/index.php/fai/article/view/3329
Sari, N., Pitoewas, B., & Halim, A. (2019). Pengaruh Pembelajaran Aqidah Akhlak Terhadap Disiplin Dalam Melaksanakan Tata Tertib Sekolah di MTs. Jurnal Kultur Demokrasi, 5(2). http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JKD/article/view/18395
Yustina, Syafii, W., & Apriliana, V. (2014). Peningkatan Sikap Ilmiah Siswa Dalam Pembelajaran Biologi Kelas XI IPA Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL). Jurnal Biogenesis, 11(61–66).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ucup Supriatna, Putri Rahayu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation .
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.